Oklevél | |
A 2024-25-ös tanév ÖkoMunkaterve: | |
Munkaterv 24-25 |
2024-25-ös tanév programjai
Oklevél | |
A 2023-24-es tanév ÖkoMunkaterve: | |
Munkaterv 23-24 |
Az öko munkaközösség 2022-23. év félévi és évvégi beszámolója is elérhető.
2023-24-es tanév programjai
november:
Zöld fal készítése a Fizika-kémia teremben
Látogatás
November 9-én a Fővárosi Hulladékkezelő vendégei voltunk – 11 hetedikes tanulóval interaktív módon ismerkedtünk a hulladék feldolgozásával. Végül megtekinthettük a hulladékégetőt is, de bent sajnos nem készülhettek képek.
Április
Április 22-én, a Föld napja alkalmából rendezték meg az EKIF első Teremtésvédelmi napját, melyen az EKIF mind a 22 intézményét 2-2 pedagógus képviselte. A Szent András Katolikus Általános Iskola és Óvodát Gál Mária és jómagam képviseltük. Ezen a napon került megalakításra a Fenntartói Teremtésvédelmi Bizottság (FTB). Gyetván Gábor főigazgató atya Dóra Zoltán igazgató urat nevezte ki az EKIF teremtésvédelmi referensének. Gyetván Gábor atya adta át a nevelési-oktatási intézmények Teremtésvédelmi Felelősei kinevezéseit is, amely megbízások 2027. május 31-ig szólnak. A fenntartó EKIF minden felelőst megajándékozott Ferenc pápa Áldott légy (Laudato si) kezdetű, ökológiai témájú enciklikájával. Mivel nekem van egy (erősen használt) saját könyvem, az újat tovább tudtam adni Marikának – így most az óvodánk is rendelkezik egy példánnyal. Dr Szathmáry Eörs előadása mellett meghallgathattuk Dr Zlinszky János és Dr Szilvácsku Zsolt gondolatait is.
Április 29-én különleges tanítási napunk volt:
A nap első felében az alsósoknak tartott kísérletekkel egybekötött előadást Tóth Pál, az EON energianagykövete, amit volt kollégánk, Herceg Zsuzsanna előadása követett: ő a víz tisztításáról, felhasználásáról, víztakarékosságról beszélt. Külön az 1.-2. és külön a 3.-4. évfolyamnak , a korosztálynak megfelelő szinten.
Némi átfedéssel következtek a felsősök: ők már másfél órás előadást hallgathattak meg Tóth Páltól. Erről az előadásról Enikő néni készített képeket. Láthattunk folyékony nitrogénnel bemutatott kísérleteket, meghallgathattuk a szívószál-duda hangját és nem utolsó sorban a Tesla féle transzformátor működését is megnézhettük. A nyolcadikosoknak már ismerős volt az egyenáram-váltóáram használata közötti vita – végül éppen az energiatakarékosság miatt a váltóáram győzött. A felsősök is megnézték – meghallgatták Zsuzsa nénit – ők már egészen ügyesen tudtak hozzászólni a vízvédelmi kérdésekhez.
Nagyon hasznosnak bizonyult az új – és régebben már hallott ismeretek áttekintése a idegen – meghívott előadók segítségével!
Fenntarthatósági témahét
Idei tanévben április 22 és 26 közé esett. Ezen a héten a nyolcadik évfolyam tanórai keretek között foglalkozott egy résztémával: „Ne égesd el” -című anyagot a rendezvény letölthető anyagai között találtuk. A bevezető előadás-megbeszélés után kiscsoportokban dolgozták fel a témát: készítettek szórólapot, újrahasznosítási tervet – volt csoport, amelyik meg is valósította. Amit mi fejlesztettünk az anyagon: többféle hulladékból égettek el darabokat tapasztalataikról kísérleti jegyzőkönyvet készítettek.
Az ötödikesek szakköre esett erre a hétre: ők kupakokból, kartonpapírból, szívószálakból (és persze lufikból) készítettek léggömbmeghajtású autókat.
2022-23-as Programjaink:
Föld napja
(A képre vagy ide kattintva megtekinthető az előadás)
Március 18: Teremtésvédelmi nap
Március 18-a idén egy szombati munkanap volt – és mivel nem lett volna szerencsés, ha dolgozatírásokkal és felelésekkel töltjük meg, olyan téma után néztünk, ami mindannyiunkat közelről érint, különös tekintettel a most növekvő generációra. Pápánk nem ok nélkül választotta a Ferenc nevet, egyik, ma is legfontosabb enciklikája (Laudato Si) pont a teremtett világ védelméről szól.
Így mi is Szent Ferenc Naphimnuszából indultunk ezen a napon, majd ahány osztály, annyiféleképpen folytattuk a gondolkodást – beszélgetést – alkotást. A alsó tagozaton az alkotásé volt a fő szerep, ahogy az a képeken is látszik. A felsősök megnézték David Attenborough filmét: Egy élet a bolygónkon. Ezúttal végre arra is jutott idő, hogy megbeszéljük a látottakat. A fennmaradó időben környezetvédelemre felszólító plakátot készítettek, „szemetet” hasznosítottak újra – hangszerként, folyékony nitrogénnel kísérleteztek, illetve meghívott előadó segítségével a biztonságos internetezés témakörét járták körül.
4.c | 1.b | 6.b – hangszerek | 5.b | |
5.b | 5.a | 4.a | 4.a | |
A nitrogén átfolyik a kalapon – a víz nem | Mi lesz a rózsából -190°C-on? | -190°C és +100°C találkozója |
Madárkalács készítés:
Az öko munkaközösség 2022-23. év félévi beszámolója és munkaterve is elérhető.
Oklevél | |
A 2022-23-es tanév ÖkoMunkaterve: | |
Munkaterv 22-23 |
Az öko munkaközösség 2021-22 év félévi és évvégi beszámolója is elérhető.
Oklevél | |
A 2021/22-es tanév ÖkoMunkaterve: | |
Munkaterv 21-22 |
Fenntarthatósági témahét
Digitális Témahét
A témahetekhez kapcsolódóan a Digitális Témahéten vettünk részt Benedek Judit vezetésével. A 8. a osztállyal egy 1 hónapon át tartó projektet vezetett, melynek része egy pályázat is volt, ahol Judit első helyezést ért el! Gratulálunk neki! Reméljük, hogy a jövő év elején részletesen is be tud számolni tapasztalatairól, eredményeiről a munkaközösségnek. A projekt zárásaként egy csoportközi foglalkozást tartottak a nyolcadikosok az alsósoknak, amely a gyerekek és a tanító nénik szerint is nagyon jól sikerül!
A projekt részletei itt olvashatóak: https://sites.google.com/szentandrasiskola.hu/judit-teacher-language-school/thematic-digital-week
Szelektív hulladékgyűjtés | ||
Iskolánkban szelektív hulladékgyűjtés folyik. Az ismeretek felfrissítése és elmélyítése céljából szelektív hulladékgyűjtő kampányt folytattunk. Az osztályfőnökök egy ppt bemutató segítségével irányított beszélgetést folytattak az osztályfőnöki órákon. A helyes gyakorlat kialakítását a folyosókon elhelyezett plakátok is segítették. | Az órai ppt |
A tavasz folyamán iskolánk udvarán gyógy- és fűszernövény kertet alakítottunk ki a gyerekek segítségével.
A kertet folyamatosan gondozzuk és a tanórák alkalmával is látogatják az osztályok.
Október 4-én az állatok világnapja alkalmából a tanórákat színesítettük, játékokkal, feladatokkal, beszélgetésekkel.
A tavaly tavasszal létesített iskolai gyógy- és fűszernövény kertünk „terményeit” az ősz folyamán learattuk a gyerekekkel. Gondos szárítás, csomagolás, díszítés és feliratozás után a Szent András Jótékonysági Esten értékesítettük. Mentát, zsályát, kakukkfüvet csomagoltunk, minden a gyerekek keze munkáját dicsérte!
A befolyt összegből fészekodút és téli madáretetőt, eleséget szeretnénk vásárolni. A fészekodúra azért lenne szükség, mert sajnos az elmúlt években sok kismadár pusztult el, a nem megfelelő helyen épített fészkek miatt. Így közösen sok madárfióka életét menthetjük meg és mindezt tehetjük saját „terményeink” értékesítéséből.
Ezúton is szeretnénk a résztvevőknek megköszönni a vásárlást!
A 2020/21-es tanév ÖkoMunkaterve:
Víz világnapja március 22.
Mitró Flóra 6.a osztályos tanulónk munkája: