Széchenyi logó
Szent András Iskola | 2000 Szentendre Bajcsy-Zs. u. 4. | +36 26 310-528 | szentandras@freemail.hu
Szent András Óvoda | 2000 Szentendre Bükköspart 29/B | +36 26 311 608 | andrasovi@gmail.com

Ökoiskola

Oklevél

A 2024-25-ös tanév ÖkoMunkaterve:
Munkaterv 24-25

2024-25-ös tanév programjai

 

 

 

Oklevél
A 2023-24-es tanév ÖkoMunkaterve:
Munkaterv 23-24
Az öko munkaközösség 2022-23. év félévi és évvégi beszámolója is elérhető.

 

2023-24-es tanév programjai

november:

Zöld fal készítése a Fizika-kémia teremben

Látogatás

November 9-én a Fővárosi Hulladékkezelő vendégei voltunk – 11 hetedikes tanulóval interaktív módon ismerkedtünk a hulladék feldolgozásával. Végül megtekinthettük a hulladékégetőt is, de bent sajnos nem készülhettek képek.

 

Április

Április 22-én, a Föld napja alkalmából rendezték meg az EKIF első Teremtésvédelmi napját, melyen az EKIF mind a 22 intézményét 2-2 pedagógus képviselte. A Szent András Katolikus Általános Iskola és Óvodát Gál Mária és jómagam képviseltük. Ezen a napon került megalakításra a Fenntartói Teremtésvédelmi Bizottság (FTB). Gyetván Gábor főigazgató atya Dóra Zoltán igazgató urat nevezte ki az EKIF teremtésvédelmi referensének. Gyetván Gábor atya adta át a nevelési-oktatási intézmények Teremtésvédelmi Felelősei kinevezéseit is, amely megbízások 2027. május 31-ig szólnak. A fenntartó EKIF minden felelőst megajándékozott Ferenc pápa Áldott légy (Laudato si) kezdetű, ökológiai témájú enciklikájával. Mivel nekem van egy (erősen használt) saját könyvem, az újat tovább tudtam adni Marikának – így most az óvodánk is rendelkezik egy példánnyal.  Dr Szathmáry Eörs előadása mellett meghallgathattuk Dr Zlinszky János és Dr Szilvácsku Zsolt gondolatait is.

Április 29-én különleges tanítási napunk volt:

A nap első felében az alsósoknak tartott kísérletekkel egybekötött előadást Tóth Pál, az EON energianagykövete, amit volt kollégánk,  Herceg Zsuzsanna előadása követett: ő a víz tisztításáról, felhasználásáról, víztakarékosságról beszélt. Külön az 1.-2. és külön a 3.-4. évfolyamnak , a korosztálynak megfelelő szinten.

Némi átfedéssel következtek a felsősök: ők már másfél órás előadást hallgathattak meg Tóth Páltól. Erről az előadásról Enikő néni készített képeket. Láthattunk folyékony nitrogénnel bemutatott kísérleteket, meghallgathattuk a szívószál-duda hangját és nem utolsó sorban a Tesla féle transzformátor működését is megnézhettük. A nyolcadikosoknak már ismerős volt az egyenáram-váltóáram használata közötti vita – végül éppen az energiatakarékosság miatt a váltóáram győzött. A felsősök is megnézték – meghallgatták Zsuzsa nénit – ők már egészen ügyesen tudtak hozzászólni a vízvédelmi kérdésekhez.

Nagyon hasznosnak bizonyult az új – és régebben már hallott ismeretek áttekintése a idegen – meghívott előadók segítségével!

Fenntarthatósági témahét
Idei tanévben április 22 és 26 közé esett. Ezen a héten a nyolcadik évfolyam tanórai keretek között foglalkozott egy résztémával: „Ne égesd el” -című anyagot a rendezvény letölthető anyagai között találtuk. A bevezető előadás-megbeszélés után kiscsoportokban dolgozták fel a témát: készítettek szórólapot, újrahasznosítási tervet – volt csoport, amelyik meg is valósította. Amit mi fejlesztettünk az anyagon: többféle hulladékból égettek el darabokat tapasztalataikról kísérleti jegyzőkönyvet készítettek.
Az ötödikesek szakköre esett erre a hétre: ők kupakokból, kartonpapírból, szívószálakból (és persze lufikból) készítettek léggömbmeghajtású autókat.

 

A tantestületnek, a szülőknek és az egész egyházközségben meghirdetett program volt a Levél című film megtekintése, amit a Napfivér egyesület jóvoltából tehettünk meg.
Erre a különleges délutánra vendégünk volt Dr Zlinszky János egyetemi docens is, aki a teremtésvédelem szakértőjeként segített nekünk eligazodni a problémák és tennivalók rengetegében

 

 

 

2022-23-as Programjaink:

Föld napja

A Föld napja - A Turulmadár nyomán

(A képre vagy ide kattintva megtekinthető az előadás)

 

Március 18: Teremtésvédelmi nap

Március 18-a idén egy szombati munkanap volt – és mivel nem lett volna szerencsés, ha dolgozatírásokkal és felelésekkel töltjük meg, olyan téma után néztünk, ami mindannyiunkat közelről érint, különös tekintettel a most növekvő generációra. Pápánk nem ok nélkül választotta a Ferenc nevet, egyik, ma is legfontosabb enciklikája (Laudato Si) pont a teremtett világ védelméről szól.

Így mi is Szent Ferenc Naphimnuszából indultunk ezen a napon, majd ahány osztály, annyiféleképpen folytattuk a gondolkodást – beszélgetést – alkotást. A alsó tagozaton az alkotásé volt a fő szerep, ahogy az a képeken is látszik. A felsősök megnézték David Attenborough filmét: Egy élet a bolygónkon. Ezúttal végre arra is jutott idő, hogy megbeszéljük a látottakat. A fennmaradó időben környezetvédelemre felszólító plakátot készítettek, „szemetet” hasznosítottak újra – hangszerként, folyékony nitrogénnel kísérleteztek, illetve meghívott előadó segítségével a biztonságos internetezés témakörét járták körül.

4.c 1.b 6.b – hangszerek 5.b
5.b 5.a 4.a 4.a
A nitrogén átfolyik a kalapon – a víz nem Mi lesz a rózsából -190°C-on? -190°C és +100°C találkozója

 

Madárkalács készítés:

 

Az öko munkaközösség 2022-23. év félévi beszámolója és munkaterve is elérhető.

 

Oklevél
A 2022-23-es tanév ÖkoMunkaterve:
Munkaterv 22-23

 

 

 

Az öko munkaközösség 2021-22 év félévi és évvégi beszámolója is elérhető.

Oklevél
A 2021/22-es tanév ÖkoMunkaterve:
Munkaterv 21-22

Fenntarthatósági témahét

A Fenntarthatósági Témahét keretin belül a nyolcadikosok több projektben is részt vettek Morlin Erzsébet vezetésével. Volt plakát készítés és bemutatás levegő, víz szennyezés és hulladékhasznosítás témakörökben. A másik projektnek Hő-sokk volt a címe, ebben szerepelt az iskola hőmérsékletének mérése (Enikő néni terme az abszolút győztes) szigetelési ötletek, passzívházak tulajdonságai is.

 

Digitális Témahét

A témahetekhez kapcsolódóan a Digitális Témahéten vettünk részt Benedek Judit vezetésével. A 8. a osztállyal egy 1 hónapon át tartó projektet vezetett, melynek része egy pályázat is volt, ahol Judit első helyezést ért el! Gratulálunk neki! Reméljük, hogy a jövő év elején részletesen is be tud számolni tapasztalatairól, eredményeiről a munkaközösségnek. A projekt zárásaként egy csoportközi foglalkozást tartottak a nyolcadikosok az alsósoknak, amely a gyerekek és a tanító nénik szerint is nagyon jól sikerül!

A projekt részletei itt olvashatóak: https://sites.google.com/szentandrasiskola.hu/judit-teacher-language-school/thematic-digital-week

https://youtu.be/IxYM65chNIA

 

Offline Hét
Az egészséges életmódra nevelés fontosságára az Offline családi kihívás alkalmával is szerettük volna felhívni a figyelmet. Egy héten keresztül, családi támogatással igyekeztünk csökkenteni gyerekek online térben tartózkodását. A novemberre tervezett programot a járványhelyzetre tekintettel a februárra halasztottuk. A programon való részvétel a vártnál nagyobb létszámban történt. Az osztályfőnökök és a családok támogatásával a visszajelzések alapján minden osztályból vettek részt gyerekek. A véleményeket, tapasztalatokat a faliújságon osztottuk meg egymással.

 

Szelektív hulladékgyűjtés
Iskolánkban szelektív hulladékgyűjtés folyik. Az ismeretek felfrissítése és elmélyítése céljából szelektív hulladékgyűjtő kampányt folytattunk. Az osztályfőnökök egy ppt bemutató segítségével irányított beszélgetést folytattak az osztályfőnöki órákon. A helyes gyakorlat kialakítását a folyosókon elhelyezett plakátok is segítették. Az órai ppt

A tavasz folyamán iskolánk udvarán gyógy- és fűszernövény kertet alakítottunk ki a gyerekek segítségével.

 

A kertet folyamatosan gondozzuk és a tanórák alkalmával is látogatják az osztályok.

 

Gyűjtés:
  • Iskolánk tanulói és szüleik a Máltai Szeretet szolgálat felhívását követve, a rászoruló gyerekeknek gyűjtött és állított össze iskolai felszerelést!

  • Október 4-én papírgyűjtés volt iskolánkban, a papírgyűjtés alkalmával 7,5 tonna papírhulladékot gyűjtöttünk össze a tanulók és szüleik segítségével.

Október 4-én az állatok világnapja alkalmából a tanórákat színesítettük, játékokkal, feladatokkal, beszélgetésekkel.


A tavaly tavasszal létesített iskolai gyógy- és fűszernövény kertünk „terményeit” az ősz folyamán learattuk a gyerekekkel. Gondos szárítás, csomagolás, díszítés és feliratozás után a Szent András Jótékonysági Esten értékesítettük. Mentát, zsályát, kakukkfüvet csomagoltunk, minden a gyerekek keze munkáját dicsérte!

A befolyt összegből fészekodút és téli madáretetőt, eleséget szeretnénk vásárolni. A fészekodúra azért lenne szükség, mert sajnos az elmúlt években sok kismadár pusztult el, a nem megfelelő helyen épített fészkek miatt. Így közösen sok madárfióka életét menthetjük meg és mindezt tehetjük saját „terményeink” értékesítéséből.

 

Ezúton is szeretnénk a résztvevőknek megköszönni a vásárlást!


A 2020/21-es tanév ÖkoMunkaterve:

Munkaterv 20-21

Víz világnapja március 22.
Mitró Flóra 6.a osztályos tanulónk munkája: